האם חלבון הוא באמת הסוד לירידה במשקל? המחקר שמטלטל את עולם הדיאטות
מדיאטת הכרוב ועד צום 16/8: אחרי שנים של טרנדים, החלבון הפך לכוכב הגדול של עולם התזונה, אלא שמחקר חדש מעלה סימני שאלה סביב צריכה מוגזמת של חלבון מן החי • יצאנו לבדוק מה באמת עובד

דיאטת הכרוב, ספירת נקודות, צום 16 שעות, דיאטת הלחם, פליאו וקיטו - לאורך השנים עולם התזונה התמלא בטרנדים שהבטיחו לנו את הדרך המהירה למשקל הרצוי. עכשיו החלבון הוא הכוכב הגדול, אבל מחקר חדש מעלה שאלה: האם יכול להיות שגם כאן הגזמנו?
>>> הצטרפו לערוץ הוואטסאפ החדש של i24NEWS עברית <<<
איתי לוקץ', שהשיל 74.2 קילוגרמים ממשקלו, מכיר היטב את המאבק. הוא מספר שמגיל 10 עבר שוב ושוב דיאטות, עד שהגיע בשיאו ל-232 קילוגרמים. לדבריו, השינוי הגיע לאחר שהפסיק לצרוך סוכר לבן וקמח ועבר לתזונה עשירה יותר בחלבון.
אלא שחוקרים מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, שניתחו יותר מ-350 מחקרים, העלו אפשרות שצריכה מוגזמת של חלבון מן החי, בעיקר אצל אנשים שאינם פעילים ספורטיבית, עלולה להיות קשורה להאצת תהליכי הזדקנות ולפגיעה במטבוליזם.
לקריאה נוספת
ד"ר ליאנה בדירלי-יוסף, מנהלת המרפאה המולטי-דיסציפלינרית לטיפול בהשמנה בבית החולים מאיר, אומרת כי המחקר מעלה שאלה חשובה לגבי כמויות גדולות של חלבון מן החי. לדבריה, מדובר ב"הבזק של מחשבה חדשה" שצריכה מוגזמת עלולה להיות קשורה להזדקנות תאית מואצת.
גם גיל גרנות, מנכ"ל ישראלבודי, מדגיש שחלבון הוא חשוב - אבל במידה ובהתאם לגיל, למין ולרמת הפעילות הגופנית.
במקביל, שיגעון החלבון כבר נמצא כמעט בכל מדף בסופר: לחמים, יוגורטים, חטיפים ומוצרים נוספים מבטיחים לנו תוספת של החלבון שהפך ללהיט הגדול של עולם התזונה.
בדקנו במעבדה שני מוצרים, יוגורט ובייגלה, כדי לראות אם כמות החלבון שעל האריזה תואמת את מה שנמצא בפועל. התוצאות הפתיעו: ביוגורט נמצאו 9 גרם חלבון ל-100 גרם, ובבייגלה 48 גרם. הנתונים תאמו את הכמויות שעל האריזות.
אז מה חשוב יותר בירידה במשקל - חלבון או קלוריות?
לדברי גרנות, בסופו של דבר הקלוריות קובעות את כיוון הירידה במשקל, בעוד שאיכות הירידה מושפעת גם מהרכב אבות המזון, חלבונים, פחמימות ושומנים.
והבלבול בעולם הדיאטות נמשך: פעם ספרנו נקודות, אחר כך קלוריות, שעות צום וכיום גרמים של חלבון. ד"ר בדירלי-יוסף אומרת שלא לכל אדם מתאימה אותה דיאטה, אך מציינת כי לדיאטה הים תיכונית יש לאורך השנים את בסיס הידע המחקרי המשמעותי ביותר.
המסר של המומחים פשוט יותר מכל טרנד חדש: אין קסמים. תזונה מסודרת, כמויות מתאימות ואיזון בין חלבונים, פחמימות ושומנים לצד פעילות גופנית - הם הבסיס.
